Glutamina

list w kategorii: Prawidłowe odzywianie visibility Wyświetlenia: 174

Glutamina - czym jest i do czego jest nam potrzebna

Glutamina to pochodna kwasu glutaminowego, wchodząca w skład aminokwasów endogennych (dla osób aktywnych fizycznie względnie egzogennych), niezbędna organizmom żywnym do syntezy białek ustrojowych. Jest również najczęściej występującym aminokwasem w krwiobiegu oraz mięśniach szkieletowych (stanowiąc około 60% wolnych aminokwasów mięśniowych).

Sprzyja reakcjom anabolicznym w mięśniach oraz powysiłkowej resyntezie glikogenu, bierze również udział w utrzymaniu homeostazy glukozy podczas oraz po zakończeniu wysiłku fizycznego. Sugeruje się również, iż suplementacja glutaminą podnosi stężenie dwuwęglanu sodu w osoczu, co może spowodować opóźnienie wystąpienia zmęczenia w czasie długotrwałych wysiłków, a także szybszą regenerację podczas treningów, w których występują serie powtórzeń. W sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na glutaminę (wysiłek fizyczny, stres, choroba) organizm zaczyna pozyskiwać ten aminokwas z mięśni szkieletowych powodując ich rozpad, ponadto niskie stężenie glutaminy w osoczu zwiększa produkcję kortyzolu- hormonu silnie katabolicznego.

Glutamina jest również głównym pożywieniem dla komórek układu immunologicznego oraz pokarmowego, dzięki czemu doskonale sprawdza się jako suplement wzmacniający odporność u osób aktywnych fizycznie. Razem z kwasem glutaminowym bierze udział w metabolizmie związków azotowych, w tym w neutralizacji toksycznego amoniaku. Co przyczynia się do zabezpieczenia mięśni, zwłaszcza podczas wysiłku fizycznego, gdy jego produkcja jest wzmożona. Odpowiada również za ochronę antyoksydacyjną organizmu, wchodząc w skład jednego z antyoksydantów- glutationu. Dodatkowo na bazie glutaminy powstaje glukozamina – prekursor glikozaminoglikanów, czyli najważniejszego składnika tkanki chrzęstnej, ścięgien i więzadeł.

Suplementacja glutaminą jest doskonałym rozwiązaniem w okresie wzmożonej aktywności fizycznej, ale także w czasie roztrenowania. Dzięki swoim właściwościom przyspiesza wzrost masy mięśniowej oraz ułatwia regenerację powysiłkową i pełni funkcję ochronną przed szkodliwym działaniem wielu substancji (amoniak, reaktywne formy tlenu). Dodatkowo zwiększone spożycie glutaminy powinno wystąpić w czasie treningów wysokogórskich, co może przyczynić się do redukcji problemów z oddychaniem i trawieniem.

Tagi glutamina
Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień